چگونه محتوای آموزشی بنویسیم؟ هر محتوایی هدف خاص و مشخصی دارد که بر اساس آن، معرفی محصول، بازاریابی، آموزش و … انجام می شود.
در محتوا نویسی باید بدانید که چند درصد از محتوا را به آموزش و چند درصد را به ملاک های دیگر اختصاص دهید. در ادامه با این حوزه و ملاک های نگارش این محتوا بیشتر آشنا خواهید شد.
آشنایی با محتوا نویسی آموزشی
اگر به دنبال این محتوا نویسی هستید، باید بدانید که چگونه آموزش دهید، به چه کسانی آموزش می دهید، نیاز به چه لحن و قلمی دارید.
آموزش از مهم ترین قسمت موتور های جستجوگر است که در هر حوزه ای به آن نیاز دارید، حتی اگر بخواهید محصول یا خدماتی را ارائه کنید.
محتوای آموزشی تنها متن نیست، بلکه شامل مجموعه تصاویر، کلیپ ها، ویدیو و محتوای صوتی هستند.
برای آموزش صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ، در اینجا کلیک کنید.
نکاتی برای آموزش با محتوا
برای اینکه بتوانید یک محتوای آموزشی خلق کنید، باید خیلی چیز ها را در نظر داشته باشید.مثل:
۱. محتوای آموزش قرار است چه کاربردی داشته باشد
محتوای آموزش ممکن است تنها برای آموزش باشد، اما اغلب این محتوا ها با هدف فروش انجام می شوند که باید با روش ظریفی، آموزش را به دیجیتال مارکتینگ وصل کنید.
این نمونه بازاریابی باید خیلی نرم و غیر مستقیم باشد.
مثلا در انتها با اشاره به نیاز اساسی مخاطب، انتخاب های او را محدود کنید تا به محصولی برسند که شما ارائه می کنید.
و یا در انتهای آموزش، اشاره کوچکی به خدمات خود کنید، به صورتی که جنبه بازاریابی نداشته باشد.
۲. قرار است در چه زمینه ای آموزش بدهید
نوع محتوای آموزشی به جنسیت، سن، نوع خدمات، میزان زیبایی شناختی محصولات و… بستگی دارد.
مثلا: محتوای آموزشی برای دانش آموزان باید خیلی جذاب و خودمانی تر باشد.
کلماتی که استفاده می شود باید صمیمیت را بین شما و مخاطب برقرار کند.
۳. واضح بنویسید
اگر نتوانید خیلی واضح و راحت آموزش دهید، محتوای خوبی تولید نکردید.
محتوای آموزشی بی کیفیت، مخاطبین را نسبت به خدمات بدبین می کند و تلاش هایتان را دود می کند.
پس سعی کنید خیلی راحت مطالب را شرح دهید.
برای اینکار لازم است که اول از همه، خودتان آموزش لازم در آن حوزه را دیده باشید.
خلاصه
اگر محتوای آموزشی شما قرار است با معرفی محصول و خدمات همراه باشد، بهتر از ۸۰ درصد از سایت و یا متن را به آموزش اختصاص دهید و ۲۰ درصد را به معرفی محصول اختصاص دهید.